Simone Lanslots over identiteitsmarketing

In hoeverre maakt (identiteits)marketing deel uit van het HR-vak? Is de rol van marketing altijd even belangrijk geweest?
Identiteitsmarketing is voor een klein gedeelte van invloed op Human Resources, voornamelijk op recruitment. Voor toekomstig personeel is het van belang een aantrekkelijk image uit te beelden. Dit image wordt vaak door de gemaakte producten van de organisatie neergezet. Voor wat betreft het huidig personeel is identiteitsmarketing belangrijk voor het binden van het personeel, de trots om voor de organisatie te werken.

Ben je reeds in aanraking gekomen met identiteitsmarketing? Spreekt het jou aan?
Wat me aanspreekt aan identiteitsmarketing is de invloed die het kan hebben. Als wij sollicitanten eenmaal in huis hebben, willen ze bijna allemaal graag voor ons werken. Voor ons ligt de nadruk echt op het bekend raken in de arbeidsmarkt, niet als merk, dat zijn we wel maar met alle producten die wij ontwikkelen, dit is veel al minder bekend. Onder buitenlandse studenten zijn wij beter bekend dan onder Nederlandse. Dit is een teken aan de wand.

Identiteitsmarketing is in twee opzichten in te delen naar mijn mening. De eerste optiek bestaat uit het werven van technisch personeel, hierbij is identiteitsmarketing misschien wel van belang. Technisch personeel is moeilijk te werven op dit moment en je moet een aantrekkelijke werkgever zijn om deze medewerkers te werven, binden en boeien.

De tweede optiek is voor het overige personeel, ik ben van mening dat identiteitsmarketing hier een veel kleinere rol in speelt. De huidige arbeidsmarkt kent veel werkzoekenden waarbij het minder van belang is een werkgever te zijn die er echt uitspringt. Het is meer: “zolang het maar een baan is die in mijn straatje past”.

Welk bedrijf of organisatie is een goed voorbeeld voor Bosch als het gaat om identiteitsmarketing?
Apple, is nou eenmaal een zeer gewilde werkgever waar misschien wel de meeste bedrijven van kunnen leren.

“Visie moet je in de genen zitten, anders kun je het niet overbrengen.” Vind jij dat ook? Wat is de visie van Bosch voor jou?
Als werknemer moet je wel achter de visie staan van de onderneming. Indien dit niet het geval is, sta je niet achter hetgeen waar het bedrijf naar streeft. De visie moet door de werkgever overgebracht worden naar de werknemer zodat het doel nagestreefd blijft worden door beide partijen.

In hoeverre is het mogelijk om bij een groot en divers bedrijf als Bosch, identiteitsmarketing in de praktijk toe te passen?
Bosch heeft al een bepaald imago opgebouwd binnen het arbeidsleven. Veel mensen kennen het merk, het bedrijf maar helaas maar een beperkt gedeelte van onze producten. Hier zijn wij druk mee aan de slag met alle Bosch entiteiten in Nederland.
View Aeffort Consultants LinkedIn profile Aeffort Consultants op LinkedIn